Urząd Miasta Oświęcim
•
•
kwiecień.katarzyna
Oświęcim. Przegubowy „elektryk” już na stanie Miejskiego Zakładu Komunikacji
Pierwszy z 14 zeroemisyjnych autobusów, które zamówił oświęcimski przewoźnik przyjechał do bazy MZK. Duży,...

Pierwszy z 14 zeroemisyjnych autobusów, które zamówił oświęcimski przewoźnik przyjechał do bazy MZK. Duży, przegubowy autobus elektryczny firmy Solaris typu MEGA ma ponad 18 metrów długości i przejechał ok. 400 km na jednym doładowaniu. Ma wiele zalet i udogodnień. Jedną z nich jest system bezpieczeństwa GSR2, który wspomaga kierowców ostrzegając przed pieszymi, pokazuje tzw. ”martwe punkty”, czy pilnuje toru jazdy. Jest przygotowany do przewozu ponad 100 pasażerów, ma niską podłogę i dostosowanie dla osób niepełnosprawnych. Wnętrze jest klimatyzowane, posiada Wi-Fi, nowoczesne biletomaty oraz monitoring. „Przegubowiec” ma zamontowany pantograf ułatwiający ładowanie od góry, niekoniecznie mobilnymi ładowarkami.
Spółka na dziewięć autobusów pozyskała pieniądze europejskie, a pięć kupi w ramach programu KPO finansowanego z Narodowego Funduszu Gospodarki Wodnej i Środowiska.
Do końca roku Solaris dostarczy jeszcze pięć „elektryków”, nieco mniejszych bo o długości 9 i 12 metrów. Pozostałe będą wozić pasażerów w 2026 roku.
Wśród dziewięciu autobusów z dofinansowaniem z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji najwięcej, bo aż sześć będzie w wersji MIDI, czyli o długości od 9,2 do 10,5 metra. Dwa autobusy MAXI będą miały długość 12 metrów i tylko jeden jest w typie MEGA, czyli ma ponad 18 metrów. Ich zakup wraz ze stacją ładowania kosztuje ponad 32,2 mln zł, z tego ok. 23 mln zł to pieniądze europejskie, które Miejski Zakład Komunikacji pozyskał z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Dofinansowanie obejmuje też budowę stacji transformatorowej w zajezdni MZK przy ul. Leszczyńskiej oraz stacji ładowania i transformatorowej po drugiej stronie miasta przy punkcie socjalnym przy ul. Unii Europejskiej.
Oświęcimski przewoźnik kupi też pięć autobusów elektrycznych, na które pozyskał pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt inwestycji wynosi 16,6 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków KPO wyniesie 12,5 mln zł. Dostawa autobusów i ładowarek będzie realizowana od grudnia tego roku do kwietnia 2026 r.
Spółka pierwszy autobus elektryczny zakupiła cztery lata temu.
Źródło:
Urząd Miasta Oświęcim
Oceń artykuł
/5
( ocen)
Komentarze
Dodaj swój komentarz
Pozostało: znaków
Pozostało: znaków
Przesuń suwak w prawo, aby odblokować
Weryfikacja zakończona pomyślnie!
Brak komentarzy. Bądź pierwszy!
Ładowanie komentarzy...